„Prado” to – obok „Pod dębami” – jeden z dwóch najbardziej znanych i popularnych tego typu lokali restauracyjno-rozrywkowych na Saskiej Kępie. Która była wówczas – tzn. w drugiej połowie XIX wieku – miejscem tzw. niedzielnego wypoczynku warszawiaków. Od autora pracy Aleksandra Gierymskiego, spośród malarzy drugiej połowy XIX wieku – bardziej znany i lepiej rozpoznawalny – jest już chyba tylko Jan Matejko.
Może przypadek albo nadzwyczajny zbieg okoliczności, a może po prostu traf chciał, że najbardziej znanymi dziełami tego polskiego malarza, uznawanego za jednego z największych polskich malarzy, są cztery – rozmiarami niewielkie – obrazy o tematyce polsko-żydowskiej: “Żydówka z cytrynami”; “Żydówka z pomarańczami”; “Brzeg Wisły przy Solcu” vel “Trąbki” i “Sień na Starym Mieście”.
Co skłaniało Gierymskiego do tworzenia judaików: malowania i rysowania dzieł, których głównym tematem, częściej może elementem całości, były typy żydowskie? Nie wiadomo! Dlaczego było ich tak dużo? Też nie wiadomo!
Czasem wydaje się, i jest to jakaś odpowiedź, że na ogół, jeśli nie wyłącznie, względy par excellence artystyczne. Można powiedzieć, że Żydzi, których było jeszcze wielu w otaczającym malarza świecie (ostatecznie stanowili jedną trzecią mieszkańców Warszawy), kiedyś tam, w jakimś momencie życia, raz na zawsze przyciągnęli Gierymskiego swą egzotyką, rzucającą się w oczy zewnętrzną innością, przez co stali się byli doskonałym materiałem do studiów portretowych, jeszcze lepszym kontrapunktowym elementem kompozycji. Albo na bohaterów ilustracji prasowej.
Drzeworyt sztorcowy według rysunku Aleksandra Gierymskiego
rytował Wilhelm Berg w drzeworytni Bronisława Puca
„Tygodnik Powszechny” 1884